Eлектронните подписи - доказано и предпочитано решение

Декември 13, 2011 от itFORUM

Tяхното приложение се увеличава с всеки изминал ден, без това да струва средства или усилия на приносителя им

 

Иван Делигеоргиев

Като за начало, ето ви два възможни сценария за подаване на данъчна декларация към Национална агенция по приходите (НАП). Първият, за съжаление, е в стил хорър – бягаш с всичка сила, но не мърдаш от мястото си. Знаете – административни лабиринти, опашки пред гишета, изпуснати нерви. Вторият сценарий е доста семпъл и кратък – приключваш бързо с няколко клика на мишката, в прегръдките на удобен стол. Разликата в двете състояния е в наличието на електронен подпис. Сама по себе си тя е напълно достатъчна, за да спрем веднъж завинаги да си говорим за ползата от комуникацията с електронни документи, чието авторство е обезпечено с някакъв вид дигитален криптографски ключ.

Използването на електронен подпис от физически и юридически лица е правопропорционално на броя на възможностите за неговото прилагане. Понастоящем е очевидно, че тези възможности бързо се увеличават. Квалифициран електронен подпис може да бъде ползван като средство за персонална и фирмена електронна идентификация, електронна търговия, финансови транзакции и електронна кореспонденция. Както и за електронно подписване на документи при извършване на изявления от и до държавни органи и органи на местното самоуправление (по смисъла на Закона електронните документи и електронния подпис). Броят на държавните институции, които пускат услуги, достъпни с електронен подпис, нараства и въпреки че за електронно правителство (електронно управление) и дума не може да става, отделните ведомства разработват свои си решения удобството, което дава този начин на комуникация и за двете страни, определено си заслужава усилията. Една от най-хубавите характеристики на електронните подписи е, че тяхното приложение се увеличава с всеки изминал ден, без това да струва средства или усилия на приносителя им.

Интернет банкиране с електронен подпис

Друг много важен катализатор за все по-масовото навлизане на електронните подписи е възможността да ползваш банкови услуги през интернет. И понеже банките винаги са имали способността да тласкат развитието на някои технологични тенденции в определена посока, фирмите в България започнаха много по-отрано да ползват специализирани криптографски ключове, за да могат по-лесно да извършват и следят финасовите си операции. Комуникацията им с НОИ и НАП (шампиона по предлагане на услуги чрез електронен подпис) се дигитализира няколко години по-късно, но понастоящем започва постепенно да отбелязва напредък – в предоставянето на услуги чрез електронен подпис се включват още държавни институции и областни администрации. Но да се върнем на банките.   

Онлайн банкиране, интернет банкиране, електронно банкиране – това са все термини, които широко се употребяват в страната. Те описват услугите, които се предлагат от финансовите институции за следене и опериране с банкови сметки отдалечено през Мрежата. Тук не е необходимо посещение на банков офис, а услугите могат да бъдат достъпни по всяко време на денонощието и в реално време. Начините, по които отделните банки идентифицират и оторизират отделните физически лица като титуляри на банкови сметки за работа по електронен път, са различни. Изборът на технология за идентификация на титуляра, преди той да бъде допуснат да ползва интернет банкирането на банката, зависи от нивото на сигурност, което се стреми да постигне самата банка. Тук идеята е по електронен път банката да бъде абсолютно сигурна, че физическото лице, което иска достъп до някоя услуга през интернет, е това за което се представя. От друга страна, лицето, което има право да оперира с банковата сметка, трябва да има възможност и средства да се идентифицира по електронен път, а тези средства трябва да не могат да бъдат лесно присвоени и ползвани от неоторизирани лица. Законът за електронния документ и електронния подпис изисква квалифицираните електронни подписи да бъдат съхранявани върху смарт-карта, която защитава частния ключ на електронния подпис със секретен пин-код. Смарт-картата се свързва с компютъра посредством карточетец.

 
 
 

Вход потребители

Топ новини

На 15 юни в Бизнес център „Земята и хората“ за втора поредна година ще се проведе SQL Server 2017 Discovery Day, където пред българските експерти от ИТ сферата официално ще бъде представен новият Microsoft SQL Server. На събитието, организирано от учебния център на Инспирит ЕООД - SQL Master Academy- посетителите ще могат да обменят опит и да обсъдят казуси от...

Образователната организация ERP Academy ще гостува на Софтуерния университет с безплатна лекция на тема: "Запознаване с BI и CRM". Събитието ще се проведе на 16 декември от 19 часа в зала Inspiration. Лектори ще бъдат Николай Миленков и Анастас Шопов.

Dell обяви новия си високопроизводителен и високоефективен тънък клиент Wyse 5060, който е лесен за внедряване и управление, предлага по-големи опции за сигурност и цялостна съвместимост на виртуалното работно място със Citrix, Microsoft и VMware. Създаден е за служители от индустриите на знанието, които изискват мощна производителност на настолните машини и поддръжка на...

Premium Drupal Themes by Adaptivethemes