ITIL 2011 е с промени във всички публикации

Септември 14, 2011 от itFORUM

Владимир Кънчев

Като начало трябва да споменем, че има разлика в използваните имена на официалната версия на ITIL v.3 (Information Technology Infrastructure Library), която излезе през лятото на 2007 година и настоящата версия, която се явява нейна модификация. В процеса на обновяването се разглеждаха различни версии на името, като най-вероятни бяха ITIL 3.1 и ITIL 2011. В крайна сметка надделя ITIL 2011, следователно ако използваме същата терминология, ще сравняваме ITIL 2007 с ITIL 2011. Друго важно уточнение е, че това e минорна модификация на ITIL v.3, а не нова версия на ITIL.

 

Предложените промени бяха продиктувани от несъответствия открити и адресирани чрез Change Control Log на публикациите, препоръки от Change Advisory Board-a и обратна връзка от ITIL лекторите и техните курсисти.

Целта на новата версия е да се премахнат грешките и несъответствията, както и да се подобри структурата на публикациите.

Терминологията на публикациите е подобрена от гледна точка на яснота на изказа и консистентност между различните публикации, а ролите са синхронизирани. Прави впечатление, че структурата на процесите е унифицирана, като в новата версия всички процеси имат следните параметри:

  • purpose and objectives;
  • scope;
  • value to business;
  • policies, principles and basic concepts;
  • process activities, methods and techniques;
  • triggers, inputs, outputs and interfaces;
  • information management;
  • critical success factors and key performance indicators;
  • challenges and risks

Значително са подобрени и процесните диаграми. На фигурата по-долу виждате сравнение на процесните диаграми на Change Management процеса в ITIL v.3 и тази от ITIL 2011.

Както виждате, добавени са няколко стъпки по оторизация на промяната. Понятието „work orders“ е заменено с „work flows”. Най-съществената разлика са обаче препратките към различните нива при отхвърляне на промяната, нещо, което не ставаше ясно във версията от 2007-а. Лично аз предпочитам използването на „decision blocks“ в подобни диаграми, които еднозначно показват разклоненията. Тук авторите на ITIL не са постигнали консенсус за формата на диаграмите и в новата версия на ITIL. Ако погледнете например incident management процеса, там са използвани „decision blocks” и диаграмата е по-разбираема. Друг основен недостатък на диаграмите си остава неяснотата коя роля изпълнява съответната стъпка. В случаите за документиране на процеси използването на „swim lane” диаграми е най-подходящо. При този начин на изобразяване много добре се вижда коя роля е отговорна за изпълнение на съответното действие. 

В ITIL 2011 понятието „Product Manager” e премахнато и заменено с понятието „Service Owner“.

 
 
 

Вход потребители

Топ новини

На 15 юни в Бизнес център „Земята и хората“ за втора поредна година ще се проведе SQL Server 2017 Discovery Day, където пред българските експерти от ИТ сферата официално ще бъде представен новият Microsoft SQL Server. На събитието, организирано от учебния център на Инспирит ЕООД - SQL Master Academy- посетителите ще могат да обменят опит и да обсъдят казуси от...

Образователната организация ERP Academy ще гостува на Софтуерния университет с безплатна лекция на тема: "Запознаване с BI и CRM". Събитието ще се проведе на 16 декември от 19 часа в зала Inspiration. Лектори ще бъдат Николай Миленков и Анастас Шопов.

Dell обяви новия си високопроизводителен и високоефективен тънък клиент Wyse 5060, който е лесен за внедряване и управление, предлага по-големи опции за сигурност и цялостна съвместимост на виртуалното работно място със Citrix, Microsoft и VMware. Създаден е за служители от индустриите на знанието, които изискват мощна производителност на настолните машини и поддръжка на...

Premium Drupal Themes by Adaptivethemes