Lean принципите на успешните компании

Декември 5, 2011 от Ваню Кръстев

Методологията Business Excellence се свързва с Lean за оптимизиране на бизнес процесите и създаване на повече стойност за бизнеса с по-малко ресурси

Иво Стефанов, управляващ партньор в Методия АД

Ваню Кръстев


Тази статия обръща внимание на основните аспекти в Business Excellence. В шест последователни материала в специализирана рубрика ви запознаваме с нейните ключови етапи, както и с инструментите, които тя използва за решаване на бизнес проблеми. Важно е да се отбележи, че акцентът на поредицата не е в абстрактното теоретизиране, а в реалната бизнес практика така, както тя се прилага от възприелите я консултантски компании. McKinsey, KPMG, Deloitte и др. също ползват подобни методологии. Материалите са изготвени със съдействието на Иво Стефанов, партньор в Методия АД.


 

В първите четири части от поредицата Business Excellence видяхме как, ако последователно преминем през четирите основни етапа на методологията и използваме многообразието от инструменти, които тя обединява,  ще осигурим на бизнеса едно цялостно, системно решаване на неговите проблеми. Засегнахме и един от основните елементи в тази методология - инструмента Balanced Scorecard.  С това показахме как една балансирана система от показатели за ефективност може да гарантира, че растежът на компанията няма да е едностранчив и тя да пропусне онези неща, които на по-късен етап ще й попречат в нейното развитие.

В настоящата статия ще разкрием как още една изключително актуална бизнес философия – концепцията Lean – се свързва с Business Excellence при оптимизиране на бизнес процесите и създаване на повече стойност с по-малко ресурси. Най-общо Lean проповядва, че ефективността, оптимизираното използване на ресурсите и търсенето на максимална възвращаемост ще бъдат водещи принципи за успешните компании.

В началото още веднъж ще припомним, че Business Excellence  обединява различни методологии, свързани със създаването и управлението на бизнес процеси като Six Sigma, Design for Six Sigma, Balance scorecard, Lean и т.н. Тук по-конкретно ще се спрем на методологията Lean, за да опишем кога тя е най-подходяща да бъде използвана в някакъв Business Excellence казус.

Управление чрез Push системи

Предисторията на създаването на Lean (в специализираната литература се среща като Lean Management или Lean Production) е свързана с факта, че след 1920 г., много предприемачи внедряват в техните производствени процеси по-високи нива на ефективност и настъпва времето на масовата продукция (Mass production). Най-общо тя представлява производство на големи количества стандартизирани продукти, и то най-често чрез поточни линии. Това са големи групи от части и компоненти, които могат да бъдат използвани в повече от един вид продукт, а това неминуемо ускорява производството. От друга страна, дейността на работниците се разбива и всеки допринася за направата на детайла в малки стъпки, т.е. дейността му се свежда до осъществяването на няколко стандартни и рутинни действия. Тук характерно е ниско ниво на персонализация за сметка на свръхголямата инвентаризация.

Разбира се, системата за масово производство (познато още като серийно или поточно) е била доста революционна и е довела до изключителна ефективност в работата на много компании. По този начин продукцията им е можело да бъде по-конкурентоспособна като цена и качество. Въпреки това обаче тази нова система на производство акумулира в себе си много неефективност. Поради това в Япония и Америка започва да се налага нуждата от допълнителната й оптимизация, като първи са Toyota и тяхната Toyota Production Systems,прераснала по-късно в Lean принципи. Всъщност един от най-високите върхове, постигнати от съвременни системи за управление на материалните потоци, е този, създаден в рамките на “японското управление”. Специфичното за него е, че то е построено на коренно различни концептуални постановки в сравнение с дотогава съществуващите системи за управление. Всъщност първоначалното схващане за управлението на производството е било свързано със системите от „бутащ тип” (Push systems). Този термин описва какво е движението на даден продукт (или в днешно време – на информацията) между две звена на производствената система. Образно казано, при Push system дадено звено произвежда детайл, без да се съобразява с това кога той ще бъде нужен на следващото звено в производствената верига. С други думи, когато бъде произведен детайлът, той се „бута напред”, за да може да бъде произведен следващият. Тук веднага изпъква една огромна неефективност – прекалените запаси между отделните производствени процеси и трупане на складови наличности. Освен това производството от „бутащ тип” се основава на прогноза за търсенето, което в някои случаи също може да се окаже неефективно.

 
 
 

Вход потребители

Топ новини

На 15 юни в Бизнес център „Земята и хората“ за втора поредна година ще се проведе SQL Server 2017 Discovery Day, където пред българските експерти от ИТ сферата официално ще бъде представен новият Microsoft SQL Server. На събитието, организирано от учебния център на Инспирит ЕООД - SQL Master Academy- посетителите ще могат да обменят опит и да обсъдят казуси от...

Образователната организация ERP Academy ще гостува на Софтуерния университет с безплатна лекция на тема: "Запознаване с BI и CRM". Събитието ще се проведе на 16 декември от 19 часа в зала Inspiration. Лектори ще бъдат Николай Миленков и Анастас Шопов.

Dell обяви новия си високопроизводителен и високоефективен тънък клиент Wyse 5060, който е лесен за внедряване и управление, предлага по-големи опции за сигурност и цялостна съвместимост на виртуалното работно място със Citrix, Microsoft и VMware. Създаден е за служители от индустриите на знанието, които изискват мощна производителност на настолните машини и поддръжка на...

Premium Drupal Themes by Adaptivethemes